C.2 Effectief je werkgeheugen gebruiken II

Je brein bevat een werkgeheugen. Dit is een tijdelijke opslagplaats van taakrelevante informatie in de hersenen. Het speelt vooral een rol bij actieve denkprocessen.

Het werkgeheugen is vrij snel uitgeput. Je herkent dat vast wel, als je uren aan een verslag hebt zitten werken. Op een gegeven moment kun je je dan niet meer concentreren. Dit komt doordat de prefrontale cortex uitgeput is. Een uitgeput werkgeheugen zorgt dat je minder efficiënt werkt en dat je veel meer kansen hebt om fouten te maken. Elke statusupdate op Facebook, elke tweet en elk e-mailbericht zorgt ervoor dat je je werkgeheugen gebruikt. Dit concurreert met andere belangrijke activiteiten, zoals het op tijd klaar krijgen van een andere taak. Maar gelukkig zijn er eenvoudige technieken om optimaal met je werkgeheugen om te gaan. Om te beginnen stop met multitasken.

Stop met multitasken, start met monotaksen

Multitasking bestaat eigenlijk niet. Wat sommige mensen doen, is snel wisselen van diverse taken. En dat noemen zij dus multitasken. Door te multitasken is de productiviteit minder. Multitasking maakt je minder productief. Je denkt dat het effectief en productief is maar dat is dus niet zo. Het levert geen tijdwinst op. Het switchen van de ene taak naar de andere taak kost op zich al tijd. Daarbij komt nog dat het je ook elke keer tijd kost om je weer opnieuw te verdiepen in de materie. In het boek Brain Rules geeft John Medina aan dat iemand die probeert te multitasken 50% langer bezig is met de uitvoering van de taak. Ook maken we meer fouten als we multitasken. Tot slot maken we het stresshormoon cortisol aan omdat multitasken de hersenen uitput.

Dus als we multitasken zeggen, bedoelen we eigenlijk dat we binnen een bepaalde tijdsperiode complexe taken alternerend uitvoeren. Bijvoorbeeld tegelijkertijd een gesprek voeren en je e-mail beantwoorden. Het brein is dan eigenlijk de hele tijd aan het switchen.

Start daarom met monotasken. Dit betekent taak voor taak afwerken. Dus maak tijd voor je e-mails, tijd voor voorbereiding, tijd voor denken, et cetera. Rond een taak af en begin dan pas met een andere taak.

Doe korte dutjes

Het blijkt dat mensen die dutjes doen minder last hebben van stress en langer gefocust blijven. Uit een onderzoek van Sarah Mednick, blijkt ook dat mensen die een dutje doen rond 12 uur, de hele middag en ook een deel van de avond meer fit blijven.

Mensen die door de weeks dagelijks een dutje doen zijn tot en met vrijdag in staat om gefocust te werken terwijl mensen die dat niet doen, uitgeteld het weekend in gaan.

Een opfrissend dutje mag niet langer duren dan 20 minuten. Je wilt bij voorkeur voorkomen dat je in een diepe slaap terecht komt. Het doel is zo effectief mogelijk je brein te resetten in een minimum aan tijd. Als je langer dan 20 minuten gaat slapen kan je in een diepe slaap terecht komen. Als je wakker moet worden vanuit je diepe slaap kan het veel langer duren voordat je weer gefocust en fit kunt werken.

Een mooie methode om een dutje te doen is het sleuteldutje: bij aanvang van het dutje neem je je sleutels in je hand. Op het moment dat je echt in slaap valt, ontspannen je spieren zich. Daardoor vallen je sleutels op de grond. Je schrikt wakker en je powernap is voorbij.

Wellicht krijg je al kriebels bij het idee dat je dit op je werk moet gaan introduceren. Bedenk dan dat je nu een bepaalde overtuiging van het brein te pakken hebt, die je probeert te veranderen. Hier ligt dus een mooie oefening om los te laten.

 Houd pauzes

Als we continu ons brein aan het belasten zijn, raakt het werkgeheugen uitgeput. Als je dus altijd door blijft werken, overbelast jij je brein en ben je minder effectief. Dus het is belangrijk om regelmatig een pauze in te lassen. Met een kleine pauze laad je je werkgeheugen weer op. Wandel een paar minuten en keer weer terug naar je werkplek. Je zult het effect snel ervaren.

Vergeet ook vooral de lunchpauze niet. Stop even helemaal met werken, en ga lunchen.

Houd je brein leeg

Vroeger was ik iemand die elke afspraak onthield. Ik had eigenlijk geen agenda nodig. En aantekeningen maken hoefde voor mij eigenlijk ook niet. Ik onthield het allemaal wel. Vanuit het breinperspectief is dat niet slim. Want je gebruikt je breinenergie voor zaken die je ook op een andere manier kunt gebruiken.

Maak er daarom geen gewoonte van om zaken te onthouden. Schrijf daarom al je taken, ideeën, et cetera gelijk op. Met pen en papier of in je smartphone. Er zijn erg veel apps op de markt die weer kunnen synchroniseren met je pc of notebook.

Doe de complexere taken als je werkgeheugen uitgerust is

Veel mensen hebben in de ochtend een uitgerust werkgeheugen. Daarom is het dan slim om de meer complexe zaken op te pakken. De meeste vergaderingen kun je beter in de ochtend organiseren dan in de middag. Echter er zijn ook typische avondmensen.

Scroll naar boven